Arciděkanský chrám sv. Apolináře na
Velkém předměstí patří k nejstarším církevním stavbám ve městě. Počátky
jeho výstavby se kladou do poloviny 13. století. Původně byl zasvěcen Panně Marii.
Je to dozajista onen kostel, který podle písemné zprávy z roku 1283 dal ohradit
kamennou zdí pražský biskup Tobiáš z Bechyně. /Zeď byla odstraněna v polovině 18.
století./ Ze stavby se však nezachovalo téměř nic, pouze raně gotický lomený
sloupkový portál, který byl později zasazen do jižní obvodové zdi. Stavba nového
kostela započala s největší pravděpodobností za arcibiskupa Arnošta z Pardubic.
Nový chrám měl být mohutnou stavbou, o čemž svědčí monumentální presbytář,
nesoucí prvky blízké par1éřovské huti.
Náležel k němu též kolegiální ústav sv. Kryštofa. Z konce 14. století také
pochází postranní kaple Panny Marie na jižní straně. Stavba postupovala jen velmi
zvolna, a tak k dokončení došlo pravděpodobně za arcibiskupů Jana z Jenštejna a
Olbrama ze Škvorce, jejichž znaky jsou namalovány v presbytáři. Za husitských válek
při obléhání města v roce 1422 a 1431 byl kostel vypleněn a vypálen. Stejný osud
potkal i kostel sv. Fabiána a Šebestiána, který stával v místech mezi Radbuzou a
nynějším Husovým náměstím, a kostel sv. Kunhuty v místech dnešní Pivovarské
ulice. Současně zanikl i kolegiální ústav. Arciděkanský chrám zůstával dlouho
ruinou.
Teprve na sklonku 15. století byl zásluhou arcijáhnů Neustupy ze Švamberka a
Mikuláše z Budějovic znovu ve skromných poměrech zprovozněn. To už městu vládla
světská vrchnost - Ronšperkové a po nich Lobkovicové. Za Lobkoviců byla na severní
straně přistavěna renesanční hranolová věž, přičemž Původní věže obnoveny
nebyly.
K přestavbě kostela do dnešní barokní podoby došlo v polovině 18. století za
Františka Norberta Trauttmansdorffa z iniciativy arciděkana Johanna Antonína Wagnera.
Zachován zůstal gotický presbytář s kaplí Panny Marie. Kostelní loď byla
prodloužena o vstupní část s kůrem, byla zaklenuta třemi poli kleneb, některá okna
byla zazděna a gotické prvky byly překryty novou barokní omítkou. Ve stejném stylu
byl vybaven interiér. Stavba byla dokončena v roce 1769, kdy byl kostel znovu vysvěcen
biskupem hrabětem z Herbersteinu.
Kostel doznal posléze významných změn při opravách v roce 1926-1927. V lodi byly
odhaleny původní gotické prvky, pomocí průduchů byly odvlhčeny obvodové zdi.
Drobné opravy proběhly v 90. létech minulého století, kdy byla provedena výmalba
interiéru, rekonstrukce střechy věže a byla položena noyá krytina na střechu lodi.
Zásadní rekonstrukce celý objekt ještě čeká. Kostel sv. Apolináře je jednolodní
obdélníková stavba s polygonálním presbytářem. Presbytář s opěráky a chrliči
je zaklenut křížovou žebrovou klenbou. Vybavení je převážně barokní. Hlavní
oltář se sochou sv. Assumpty a postavami světců pochází z 18.století, podobně jako
boční oltáře, z nichž levý zdobí obrazy sv. Františka Paulánského a sv.
Mikuláše. Na levém oltáři je obraz sv. Jana Nepomuckého z roku 1911 od
horšovskotýnské malířky Paulíny Bauml, stejně jako o čtyři roky mladší obraz
Panny Marie Bolestné na levém oltáři. Sochy a řezbářská výzdoba kazatelny a
chrámových lavic jsou také barokní, podobně varhany na kůru, které se v
současnosti opravují.
Mimořádně cenná je výzdoba kaple Panny Marie na jižní straně. Skládá se z
pozdně gotických nástěnných maleb z doby kolem roku 1500, které se dobře dochovaly
v horní polovině stěn a v klenbě. Znázorňují Pannu Marii Ochranitelku, kalvárii,
postavy světců, výjevy z legendy o sv. Kateřině a unikátní pohled na gotický
Horšovský Týn. V interiéru a po vnějších obvodových zdech bylo při opravách v
létech 1926- 1927 instalováno na 25 historicky cenných náhrobních kamenů z let 1506
až 1834, např. náhrobník Bohuslava z Ronšperka, Ziguny z Gutštejna a Kryštofa
Plachého z Třebnice.Ve zvonici věže je umístěn zvon, který daroval kostelu v roce
1898 kníže Karel Jan Trauttmansdorff. Ostatní zvony byly pořízeny ze sbírek občanů
náhradou za zvony rekvírované v 1. světové válce.
|
|
Městský kostel sv. Petra a Pavla na náměstí Republiky vznikl patrně téměř
současně se stavbou biskupského hradu a s vysazením města. Prvně se připomíná v
80. létech 13.století. Původně raně gotická stavba byla přestavěna ve stylu
pozdní gotiky ve 2. polovině 15.století, kdy město ovládali Ronšperkové. Pozdně
gotickou dispozici si kostel udržel i nadále, přestože byl dvakrát postižen
ničivými požáry. Po požáru v roce 1547 nechal kostel opravit Jan ml. z Lobkovic,
který je také v kostele pohřben. Jeho nádherný náhrobek byl zničen zřícenou
klenbou při dalším požáru v roce 1708. Poté byl kostel zbarokizován. Při poslední
rekonstrukci z let 1991-1992 byl opraven krov, vyměněna střešní krytina a obnovena
fasáda. Kostel sv. Petra a Pavla je jednolodní stavba s polygoná1ním presbytářem,
kterou po celém obvodu jistí gotické opěráky. Na severní straně je doplněna
pětipodlažní věží s ochozem a barokní zvonicí opatřenou dvěma zvony. Původní
velký zvon z počátku 17. století je nyní umístěn v nedaleké zvonici. Věž je v
současnosti přístupná veřejnosti a poskytuje zajímavý pohled především na střed
města.
Západní průčelí kostela zdobí barokní štít, členěný polosloupky a dvěma
nikami, kde byly umístěny sochy sv. Petra a Pavla. Ty se nyní nacházejí na nádvoří
státního zámku. Presbytář i loď jsou sklenuty valenou klenbou s lunetami, předsíň
a podvěží jsou sklenuty křížovou klenbou.
Pozdně gotickou přestavbu pak připomíná gotický lomený portál s přetínanými
pruty - původní vstup do kostela. V předsíni bylo v roce 1911 osazeno 11 náhrobníků
významných měšťanů a duchovních. Byly sem přeneseny z podlahy lodi kostela.
Vnitřní vybavení kostela pochází vesměs z období po roce 1708. Tvoří ho hlavní
oltář a dva pobočné oltáře s výzdobou převážně z dílny chebského malíře
Melchiora Ditricha. Obrazy představují Svatou rodinu, Boha Otce a Pannu Marii, sochy sv.
Petra a Pavla, sv. Norberta a sv. Václava, na bočních oltářích pak sv. Jana
Nepomuckého a sv. Josefa. Jeden z bočních oltářů je ozdoben obrazem malířky
Paulíny Bauml. Kazatelna s reliéfy evangelistů a se sochou Krista Dobrého pastýře na
stříšce, stejně jako lavice s páskovou a akantovou ornamentikou jsou barokní z
první čtvrtiny 18. století.
|